Τo πρόγραμμα έχει λάβει την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την εφαρμογή του κατά τη σχολική χρονιά 2019-2020.

Εικαστικά

Εικαστική έκφραση/γκραφίτι με τον Γεράσιμο Αβλάμη | Εικαστικός

Σκοπός του εργαστηρίου με θέμα το graffiti και τις μεγάλης κλίμακας τοιχογραφίες (murals) είναι να κάνει γνωστές την ιστορία του graffiti και τις τεχνικές που χρησιμοποίησαν οι καλλιτέχνες του, αλλά και να διερευνηθεί ο λόγος ύπαρξης και η σχέση αυτής της μορφής τέχνης με τον αστικό χώρο. Γνωρίζοντας τη βαθύτερα, μέσω των εκπαιδευτικών, οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να την αξιοποιήσουν ως νέα γλώσσα και εργαλείο προσέγγισης της καθημερινότητάς τους. Το θέμα των επιμορφώσεων θα είναι, σε πρώτη φάση, η ιστορία της πόλης μέσα από την τέχνη του graffiti και, σε δεύτερη φάση, τα νέα εργαλεία, η τεχνολογία στις σύγχρονες τεχνικές του street art και της έκφρασής του στον αστικό χώρο. Απλά, καθημερινά υλικά μπορούν να βγάλουν ένα ιδιαίτερο αποτέλεσμα. Δεν υπάρχει περιορισμός στις ιδέες και την έκφραση. Για την πρώτη μας συνάντηση, καθένας ας έχει μαζί του ένα κουτί με αντικείμενα της καθημερινότητας του: μια εφημερίδα, μια κιμωλία, μια απόδειξη από τον πρωινό καφέ του, έναν αναπτήρα κ.ο.κ. Και οπωσδήποτε άνετα παπούτσια!

Read More

Δημιουργική Γραφή

Δημιουργική Γραφή με την Κατερίνα Σχινά | Μεταφράστρια, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας

Το σεμινάριο δημιουργικής γραφής που εντάσσεται στο πρόγραμμά μας θα αποτελέσει μια πρώτη εισαγωγή στις τεχνικές που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο εκπαιδευτικός, ώστε να δώσει στα παιδιά μια δίοδο για να εκφραστούν, να βάλουν στο χαρτί όσα φαντάζονται, να τα οργανώσουν, να τους δώσουν υπόσταση και σχήμα. Τα παιδιά για να γράψουν, όπως και για να διαβάσουν, δεν πρέπει να δουν την διαδικασία σαν μάθημα, αλλά σαν παιχνίδι, που κυρίως τα διασκεδάζει – ό, τι θα μάθουν και ό, τι θα καταφέρουν στην πορεία, θα έρθει αβίαστα, σχεδόν χωρίς να το καταλάβουν. Και βέβαια χρειάζονται ενθάρρυνση, κίνητρα, επιβράβευση. Θα δοθούν από τη διδάσκουσα κείμενα της λογοτεχνίας που μιλούν για αξιομνημόνευτα σημεία της πόλης και δη της γειτονιάς με την οποία θα ασχοληθούν τα παιδιά. Θα συζητηθούν τα σημαντικά πρόσωπα που έζησαν στη γειτονιά αυτή (συγγραφείς, καλλιτέχνες, πολιτικοί) και άφησαν τη σφραγίδα τους, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στους δρόμους, τις πλατείες ή τα πάρκα της. Θα υποδειχθούν δημιουργικά παιχνίδια γραφής, τα οποία θα απελευθερώσουν τα παιδιά, ώστε να γράψουν πιο προσωπικά και αντισυμβατικά κείμενα. Θα αναζητηθούν εναλλακτικοί τρόποι έκφρασης (συνδυασμός εικαστικής δημιουργίας και γραφής, π.χ. ένα επιτραπέζιο παιχνίδι γνώσεων, θέατρο, για την περίπτωση που τα παιδιά εκφράζονται καλύτερα με το διάλογο κ.λπ.) και θα συζητηθεί η εφαρμογή τους στην πράξη. Θα είναι, με δυο λόγια, ένα ελεύθερο σεμινάριο που θα βασίζεται στην αντενέργεια διδάσκουσας και συμμετεχόντων/συμμετεχουσών, και πιστεύουμε θα είναι πολλαπλά χρήσιμο και ανταποδοτικό.

Read More

Ρομποτική

Ρομποτική με την Αγνή Παχούλη | Καθηγήτρια Πληροφορικής

Πώς μπορούμε να δώσουμε «ζωή» σε μια κατασκευή μας; Πώς μπορούμε να κάνουμε την κατασκευή μας πιο «έξυπνη»;

Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που θα μας απασχολήσουν στο συγκεκριμένο εργαστήριο. Ελάτε να πειραματιστείτε με ρομποτικές κατασκευές, να προγραμματίσετε λαμπάκια που αναβοσβήνουν και αισθητήρες που αντιλαμβάνονται ερεθίσματα από το περιβάλλον, να δημιουργήσετε αυτοματισμούς που θα συμπεριλάβετε στη δική σας πρωτότυπη κατασκευή, δίνοντας της ζωή και αποτυπώνοντας το περιβάλλον γύρω μας.

Το εργαστήριο έχει βιωματικό χαρακτήρα και θα έχετε την ευκαιρία να υλοποιήσετε σε μικρές ομάδες τις δικές σας έξυπνες κατασκευές με τη βοήθεια του μικροελεγκτή Arduino, ηλεκτρονικών εξαρτημάτων και καθημερινών ανακυκλώσιμων υλικών.
Μαζί με τους μαθητές σας θα έχετε την ευκαιρία να εκφράσετε δημιουργικά το όραμά σας για τον δημόσιο χώρο επιλογής σας κατασκευάζοντας διαδραστικές μακέτες, κτήρια, μνημεία ή και πίνακες που θα παρουσιάζουν και θα αναδεικνύουν τις δικές σας προτάσεις και ιδέες. Το μόνο που χρειάζεται από μέρους σας είναι έμπνευση και δημιουργικότητα!

Read More

Ρητορική

Εργαστήρι Ρητορικής με την Φωτεινή Εγγλέζου | Διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο

Η ρητορική τέχνη, ως σκέψη, ομιλία, μέσο επικοινωνίας και δημόσιας έκθεσης ιδεών και, κυρίως, επιχειρημάτων θα δώσει σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες τη δυνατότητα να εκφράσουν και να υποστηρίξουν τις απόψεις τους σχετικά με ζητήματα που αφορούν την πόλη, τα κτήρια, τους δρόμους, τα μνημεία, την ιστορία της, να ανταλλάξουν επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα αναφορικά με αμφιλεγόμενα ζητήματα, να αναζητήσουν και να δώσουν εναλλακτικές λύσεις σε προβλήματα, να γνωρίσουν καλύτερα την Αθήνα του χθες, να αγαπήσουν την Αθήνα του σήμερα, να οραματιστούν την Αθήνα του αύριο.
Τα μαθήματα ρητορικής, αντλώντας διδάγματα τόσο από την κλασική παιδαγωγική ρητορική όσο και από σύγχρονες επικοινωνιακές, θεατρικές και αφηγηματικές τεχνικές και αξιοποιώντας ποικίλα είδη κειμένων, θα συμβάλουν στην ενδυνάμωση των μαθητών, ως πολιτών και ατόμων, που διέπονται από ήθος, λόγο και πάθος.

Read More

Οπτικοακουστικά Μέσα

Οπτικοακουστική έκφραση με την Μαρία Λεωνίδα | σκηνοθέτης, Καρπός, Κέντρο Εκπαιδευτικών Δράσεων και Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας
Πώς μπορούμε να εστιάσουμε το βλέμμα μας σε μια θορυβώδη ή έρημη γωνιά της πόλης που φιλοξενεί ένα μνημείο;

Το εργαστήρι εικόνας και ήχου θα δώσει ιδέες και τεχνικές για να κοιτάξουμε με περισσότερη ακρίβεια τα κτίρια, τους ανθρώπους και τα στοιχεία που περιβάλλουν τα μνημεία. Θα χρησιμοποιήσουμε την τεχνική του ψηφιακού κολάζ, της φωτο-ιστορίας και του ηχοτοπίου, που επιτρέπουν τόσο σε αρχάριους όσο και προχωρημένους να στήσουν απλές αλλά και σύνθετες οπτικοακουστικές αφηγήσεις. Όσοι διαθέτουν εμπειρία και δεξιότητες θα βοηθηθούν προς μια λογική του ντοκιμαντέρ που προσφέρεται για την επεξεργασία της σχέσης μας με τον δημόσιο χώρο, βασικής θεματικής του προγράμματος.
Έμμεσος στόχος μας να βοηθήσουμε τα παιδιά σε μια πιο καίρια αντιμετώπιση της ψηφιακής φλυαρίας μέσα από μικρές ασκήσεις σκηνοθεσίας και ερμηνείας των εικόνων.

Read More

Έκφραση-Παραστατικές Τέχνες

Η δημιουργική έκφραση στις παραστατικές τέχνες του θεάτρου, του χορού και της μουσικής με την Έλλη Μερκούρη | Ηθοποιός-Θεατρολόγος

Σκοπός του εργαστηρίου είναι η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι παραστατικές τέχνες του θεάτρου, του χορού και της μουσικής μπορούν να συμβάλλουν στον παιδαγωγικό τομέα, και πιο συγκεκριμένα στην δημιουργική προετοιμασία μιας παράστασης ή ενός δρώμενου με τη συμμετοχή των μαθητών και τη βιωματική εμπειρία.

Αναλυτικότερα, οι συναντήσεις στοχεύουν στην εύρεση των μεθόδων, των πρακτικών εφαρμογών και των λειτουργικών εργαλείων, μέσου των οποίων οι τρεις τέχνες, μπορούν συνδυαστικά ή μη, να οδηγήσουν σε μια πρωτόγνωρη βιωματική εμπειρία στον τομέα της εκπαίδευσης και ταυτόχρονα, να αποδοθεί μια διαφορετική διάσταση στην θεατρική δράση.

Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων αναλύονται οι τρόποι προσέγγισης, καθώς και η ανίχνευση των εκφραστικών μέσων όσον αφορά το θέατρο, τον χορό, την κινησιολογία και τη μουσική. Για όλες τις συναντήσεις θα χρειαστούν οπωσδήποτε άνετα ρούχα.

Read More

Δημιουργική Γραφή

Δημιουργική γραφή με την Ελένη Σβορώνου | Συγγραφέας

Το παιδί, η πόλη, τα μνημεία και οι λέξεις.

Στο εργαστήριο αυτό θα πάρουμε ιδέες για να δημιουργήσουμε ιστορίες, και άλλες μορφές κειμένων, με τα παιδιά για τα μνημεία και την πόλη. Αλλά στην πραγματικότητα για όποιο θέμα κι αν γράφουμε, μικροί μεγάλοι, τελικά γράφουμε για τον εαυτό μας! Ο κρυφός πρωταγωνιστής πίσω από κάθε μας ιστορία είναι ο αφηγητής-εαυτός. Στην πρώτη μας συνάντηση λοιπόν θα ξεκινήσουμε από στοιχεία την οικογενειακή μας ιστορία, όπως τη συνθέτουμε μέσα από τα θραύσματα της μνήμης και των αφηγήσεων, για να οδηγηθούμε στη γειτονιά, το χωριό, την πόλη και τα μνημεία της.
Από το «εγώ» και το «τότε» θα μεταβούμε στο «εμείς» και το «τώρα». Από τους τόπους της οικογενειακής μας ιστορίας, στη μεγάλη μας πόλη και στους τόπους της καθημερινότητάς μας. Ελπίζουμε πως η γέφυρα που θα στήσουμε με τις λέξεις μας ανάμεσα στις δυο όχθες της Ιστορίας θα θερμάνει το βλέμμα μας στην πόλη, στα μνημεία, στην ιστορία της.
Οι συμμετέχοντες παρακαλούνται να φέρουν μαζί τους ένα μικρό αντικείμενο, κειμήλιο, φωτογραφία, ένα κινητό μνημείο πάντως της οικογενειακής τους ιστορίας.
Καθώς και μία φωτογραφία που θα τραβήξουν τώρα από την περιοχή κατοικίας τους με όποιο κριτήριο επιλέξουν. (Οι φωτογραφίες μπορεί να είναι τυπωμένες ή στο κινητό).

Read More