Τo πρόγραμμα έχει λάβει την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την εφαρμογή του κατά τη σχολική χρονιά 2019-2020.

Σχολή Καλών Τεχνών

Κτήριο και εργαστήρια Α.Σ.Κ.Τ.

Με ξεναγούς το επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό της Σχολής

Η ξενάγηση των ομάδων στην Α.Σ.Κ.Τ. είναι μια βιωματική δράση ανακάλυψης για μικρά και μεγάλα παιδιά!
1.  Υποδοχή ομάδων στο Αμφιθέατρο Βιβλιοθήκης, Αμφιθέατρο De Chirico
Με μια πολυμεσική παρουσίαση επιχειρούμε να αναδείξουμε ιστορικούς σταθμούς για να προσεγγίσουν οι επισκέπτες τη λειτουργία και την πορεία της Σχολής από την ίδρυσή της έως σήμερα. Γίνεται σύντομη αναφορά στη βιβλιοθήκη, τα αρχεία και τις συλλογές, τους χώρους όπου αλληλεπιδρούν καθηγητές και φοιτητές. Η παρουσίαση ολοκληρώνεται με μικρό κύκλο συζήτησης για την αποστολή της Σχολής στην Παιδεία και την Κοινωνία.
2.  Ξενάγηση στα εργαστήρια της Α.Σ.Κ.Τ
Ακολούθως, οι επισκέπτες με συνοδεία μπαίνουν στο ‘μαγικό κόσμο’ των εργαστηρίων Ζωγραφικής, Γλυπτικής και Χαρακτικής καθώς και σε επιλεγμένους εργαστηριακούς χώρους, εκεί όπου χτυπά η καρδιά της Σχολής.
3.  Ξενάγηση στον εκθεσιακό χώρο «Νίκος Κεσσανλής»
Στο «εργοστάσιο» δίνεται η ευκαιρία στους επισκέπτες να απολαύσουν εικαστικές εκθέσεις, με σύνθεση έργων από διαφορετικές πηγές μορφών έκφρασης και καλλιτέχνες.
4.  Ξενάγηση στους χώρους της νέας Βιβλιοθήκης της Α.Σ.Κ.Τ.
Οι επισκέπτες μπορούν να περιηγηθούν στους χώρους της νέας Βιβλιοθήκης, να ενημερωθούν από τους λειτουργούς, να κάνουν αναζητήσεις σε βιβλία, έντυπα ή ψηφιακές πηγές γνώσης.
Το ταξίδι φτάνει στο τέλος του με ένα μικρό εικαστικό εργαστήριο το οποίο στοχεύει να ενισχύσει τους επισκέπτες να αποτυπώσουν σκέψεις και συναισθήματα, για όσα είδαν, όσα άκουσαν και κυρίως, όσα ένιωσαν.
Η δράση ξενάγησης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών διαρκεί 90΄, είναι χωρίς κόστος και απευθύνεται σε παιδιά από 6 έως 126 χρόνων!

Read More

Εθνική Γλυπτοθήκη

Συλλογές Εθνικής Πινακοθήκης και Γλυπτοθήκης

Με ξεναγό τον Υπεύθυνο των εκπαιδευτικών εργαστηρίων, κ. Θ. Σπηλιόπουλο

Η Εθνική Πινακοθήκη και μουσείο Α. Σούτζου είναι το παλαιότερο και σημαντικότερο μουσείο στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά την Νεοελληνική Τέχνη, δηλαδή την τέχνη από την Επανάσταση του 1821 μέχρι και τις μέρες μας. Επίσης, φιλοξενεί μία από τις σημαντικότερες συλλογές Δυτικοευρωπαϊκής τέχνης στην Ελλάδα. Το 2013, το μουσείο έκλεισε προσωρινά για λόγους ανακαίνισης και ανακατασκευής και ένα μέρος της μόνιμης συλλογής μεταφέρθηκε στον χώρο του Μουσείου της Εθνικής Γλυπτοθήκης, στο Άλσος Στρατού. Η επιλογή των έργων που εκτίθενται δίνουν μια σαφή εικόνα για το πώς εξελίχθηκε η ζωγραφική τον 19ο αιώνα μέχρι και τα μεταπολεμικά χρόνια στην Ελλάδα. Στην έκθεση περιλαμβάνονται και τα έργα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου που φιλοξενεί στην συλλογή του το Μουσείο. Η συστέγαση της Εθνικής Πινακοθήκης με το παράρτημά της, την Εθνική Γλυπτοθήκη, δίνει την δυνατότητα στον επισκέπτη να επισκεφθεί παράλληλα και τον χώρο της Γλυπτοθήκης, όπου εκτίθενται αντίστοιχα έργα της Νεοελληνικής γλυπτικής, καθώς και μια μικρή, αλλά σημαντική συλλογή από έργα κορυφαίων δυτικοευρωπαίων καλλιτεχνών.

Read More

Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Με ξεναγούς τους Υπεύθυνους των εκπαιδευτικών εργαστηρίων

Το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου εγκαινιάστηκε το 2013 για να αναδείξει ένα σημαντικό της νεότερης ιστορίας της πόλης, το παλιό εργοστάσιο φωταερίου της Αθήνας που παρείχε ενέργεια και φωτισμό στην πρωτεύουσα για 130 χρόνια. Πρόκειται για ένα σπάνιο -για τα ευρωπαϊκά δεδομένα-βιομηχανικό μνημείο, το μοναδικό που διατηρεί το σύνολο του μηχανολογικού του εξοπλισμού in situ. H επίσκεψη στο Μουσείο περιλαμβάνει έναν περίπατο με 13 στάσεις. Μέσα από την ξενάγηση, ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να ακολουθήσει τη γραμμή παραγωγής του φωταερίου, να θαυμάσει τα παλιά μηχανήματα, να ανακαλύψει το ρόλο των εργαζομένων του εργοστασίου, να γνωρίσει τις συνθήκες εργασίας, τις συνθήκες διαβίωσης στην περιοχή του Γκαζιού και να εξοικειωθεί με έννοιες όπως η βιομηχανική κληρονομιά και αρχαιολογία. Ταυτόχρονα, έρχεται σε επαφή με τις μυρωδιές του παλαιού εργοστασίου, ακούει τις ιστορίες των εργαζομένων μέσα από τα κορνούτα και αγγίζει τις μηχανές που μέχρι πρόσφατα λειτουργούσαν και γέμιζαν με ενέργεια όλη την πόλη. Τη μουσειακή διαδρομή συνοδεύουν σχεδιαστικές αναπαραστάσεις του μηχανολογικού εξοπλισμού, προβολές, ακουστικό υλικό, αντικείμενα της μουσειακής συλλογής και ιστορικά τεκμήρια.

Read More

MonUmenta Κολωνός

Περιοχή Κολωνού

Με ξεναγό τη MONUMENTA

Η MONUMENTA πραγματοποιεί τη δράση “Με τη MONUMENTA στις γειτονιές του Κολωνού”, μια βιωματική περιήγηση σε μια ιστορική συνοικία της Αθήνας. Περπάτημα, παρατήρηση, φωτογράφιση, καταγραφή, ανάγνωση κειμένων, συνεντεύξεις είναι τα εργαλεία με τα οποία θα ανακαλύψουμε τα κτήρια, τις μικροϊστορίες που αυτά κρύβουν, την εξέλιξη της πόλης μέσα στον χρόνο, θα αισθανθούμε τους ανθρώπους της.
Η μιάμισης ώρας περιήγηση περιλαμβάνει στάσεις στο δημόσιο καπνεργοστάσιο, σε κτήρια των δεκαετών 1920 και 1930, τότε που αναπτύχθηκε ο Κολωνός, ακολουθώντας τα ρεύματα του εκλεκτικισμού και του μοντερνισμού, στο ιστορικό σχολείο (57ο, 61ο δημοτικά σχολεία) σε σχέδια του Νικόλαου Μητσάκη, στον λόφο του Ίππιου Κολωνού κ.α. Οι μαθητές θα επιλέξουν το κτήριο που θα καταγράψουν και όλοι μαζί θα συμπληρώσουν το έντυπο με τα προβλήματα των γειτονιών. Στον Ίππιο Κολωνό θα συζητήσουμε για την πόλη και τις μεταλλάξεις της και θα διαβάσουμε κείμενα για τον Κολωνό και για την αρχιτεκτονική κληρονομιά.
Η αρχαιολόγος Ειρήνη Γρατσία και οι αρχιτέκτονες Ερνεστίνα Καρυσιναίου-Ευθυμιάτου και Κική Μουντανέα θα αναλάβουν την περιήγηση και μαζί με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς θα ανακαλύψουν μια από τις ομορφότερες συνοικίες της Αθήνας.
Απαραίτητος εξοπλισμός: μολύβια, φωτογραφικές μηχανές ή κινητά και άνετα παπούτσια για το περπάτημα

Read More

Ρητορική

Εργαστήρι Ρητορικής με τη Φωτεινή Εγγλέζου | Διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, Συντονίστρια Ε.Ε. ΠΕ70 Πειραιά, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας (Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.)

Η τέχνη του Λόγου άνθισε μέσα στη Δημοκρατία της αρχαίας Αθήνας. Από τότε μέχρι και σήμερα, η Ρητορική είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένη με τον πολιτισμό και την ιστορία της πόλης.
Για τον λόγο αυτό, το πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων Το Παιδί, η Πόλη και τα Μνημεία επιδιώκει μέσα από τα προτεινόμενα επιμορφωτικά, βιωματικά σεμινάρια ρητορικής να αναδείξει τη διαχρονική σχέση της πόλης με τον Λόγο μέσα από τις φωνές των μαθητών/τριών. Η ρητορική τέχνη, ως σκέψη, ομιλία, μέσο επικοινωνίας και δημόσιας έκθεσης ιδεών και, κυρίως, επιχειρημάτων θα δώσει σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες τη δυνατότητα: να εκφράσουν και να υποστηρίξουν τις απόψεις τους σχετικά με ζητήματα που αφορούν την πόλη, τα κτήρια, τους δρόμους, τα μνημεία, την ιστορία της, να ανταλλάξουν επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα αναφορικά με αμφιλεγόμενα ζητήματα, να αναζητήσουν και να δώσουν εναλλακτικές λύσεις σε προβλήματα, να γνωρίσουν καλύτερα την Αθήνα του χθες, να αγαπήσουν την Αθήνα του σήμερα, να οραματιστούν την Αθήνα του αύριο. Τα μαθήματα ρητορικής, αντλώντας διδάγματα τόσο από την κλασική παιδαγωγική ρητορική όσο και από σύγχρονες επικοινωνιακές, θεατρικές και αφηγηματικές τεχνικές και αξιοποιώντας ποικίλα είδη κειμένων, θα συμβάλουν στην ενδυνάμωση των μαθητών, ως πολιτών και ατόμων, που διέπονται από ήθος, λόγο και πάθος.
Ειδικότερα, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, με αφορμή μορφές και μνημεία, που σχετίζονται με την Επανάσταση του 1821, οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να συνδέσουν το χθες με το σήμερα της πόλης της Αθήνας:
–  αναπτύσσοντας τις επικοινωνιακές δεξιότητες και τη γλώσσα του σώματος μέσα από τη μεγαλόφωνη, νοηματική        ανάγνωση κειμένων,
–  παράγοντας σύντομες προφορικές ομιλίες με στόχο να ορίσουν έννοιες, να πείσουν, να εμπνεύσουν, να                          ενημερώσουν, να παρακινήσουν το εκάστοτε ακροατήριο,
–  υποστηρίζοντας τις απόψεις τους για καίρια ζητήματα, που αφορούν σημαντικές μορφές, μνημεία και πρακτικές        που εφαρμόζονται στην πόλη με λογικά, επαρκή και αξιόπιστα επιχειρήματα,
–  ανταλλάσσοντας απόψεις, επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα για ιστορικά και σύγχρονα θέματα στο πλαίσιο               ποικίλων διαλογικών συζητήσεων,
–  καλλιεργώντας την ενεργητική ακρόαση, την ενσυναίσθηση, την κριτική σκέψη,
–  συμμετέχοντας σε αγώνες αντιλογίας, που θα διευρύνουν τον τρόπο σκέψης και θεώρησης για τη ζωή και την              πραγματικότητα της πόλης τους.

Read More

Παιδαγωγική του Θεάτρου

Eργαστήρι Θεατρολογίας με τον Συμεών Παπαδόπουλο | Επίκουρος Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Πρόκειται για θεατρικό εργαστήριο που αποσκοπεί, με σκηνικές δράσεις, να φέρει τους εκπαιδευτικούς σε βιωματική σχέση με την ιστορία και τα μνημεία της Αθήνας, εξοικειώνοντάς τους με τις τεχνικές θεάτρου, προκειμένου να τις αξιοποιούν με τους μαθητές τους για ενδυνάμωση της ιστορικής ενσυναίσθησης και της αισθητικής γνώσης. Με τη συμμετοχή τους στις δράσεις θεατρικής διερεύνησης σε συγκινησιακά και στοχαστικά περιβάλλοντα, οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να διερευνήσουν τις αξίες του πολιτισμού στην πόλη της Αθήνας και να εμπνεύσουν στους μαθητές τους την αγάπη στην πόλη τους. Με την αναπαραστατική εποπτεία που παρέχουν οι θεατρικοί ρόλοι θα ζωντανέψουν σκηνές από δημόσιους χώρους, αγάλματα, κτήρια και άλλα μνημεία της πόλης της Αθήνας.

Read More

Οπτικοακουστικά Μέσα

Ψηφιακά και οπτικοακουστικά μέσα με την Βίκυ Μπέτσου | Εικαστικός, Επίκουρη καθηγήτρια ΑΣΚΤ

Στις δύο συναντήσεις αυτής της επιμόρφωσης θα μάθουμε με τρόπο βιωματικό, βασικές έννοιες και στοιχεία της οπτικοακουστικής γλώσσας και θα γνωρίσουμε τρόπους να καθοδηγήσουμε τους μαθητές σε μια οπτικοακουστική περιπλάνηση στην πόλη και τη γειτονιά τους∙ κι ακόμα σε “εικονικές” παρεμβάσεις μέσα από ψηφιακή ζωγραφική και animation πάνω σε κτίρια της επιλογής τους, που έχουν φωτογραφήσει ή βιντεοσκοπήσει, ώστε να μπορέσουν να μιλήσουν για το πώς φαντάζονται ή επιθυμούν την πόλη τους. Οι κινούμενες εικόνες είναι παντού, μας περιβάλλουν στην καθημερινότητά μας και τις καταναλώνουμε για χιλιάδες λόγους και με χιλιάδες τρόπους! Τα παιδιά βιώνουν από πολύ νεαρή ηλικία τις κινούμενες εικόνες, μέσα από τις διαφημίσεις, τις ταινίες, τα βίντεο στο you-tube και τα social media, οι οποίες είναι πολύ προσεκτικά κατασκευασμένες ώστε να μεταφέρουν μηνύματα και να προκαλούν ανάλογα συναισθήματα. Αποτελούν μέρος της κουλτούρας μας και τα παιδιά μαθαίνουν από μικρά να “διαβάζουν” διαισθητικά αυτές τις πληροφορίες. Η εκπαίδευση στην Κινούμενη εικόνα (βίντεο, animation) βοηθά τους νέους να αναλύσουν, να εξερευνήσουν και να καταλάβουν το νόημα των εικόνων και ήχων που τους κατακλύζουν καθημερινά. Τους δίνει επίσης, ένα πολύτιμο εργαλείο για να εκφραστούν με τα τόσα ψηφιακά μέσα που έχουν στα χέρια τους. Ας μάθουμε στα παιδιά να τις χρησιμοποιούν δημιουργικά, ώστε από απλοί καταναλωτές μηνυμάτων, να γίνουν δημιουργοί νοημάτων!

Read More