«Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία»

Οι παντός είδους φθορές και οι βανδαλισμοί, η αδιαφορία και η εγκατάλειψη απειλούν καθημερινά τα γλυπτά, τα μνημεία και τα ιστορικά κτήρια της Αθήνας. Η αγωγή στις αξίες και τη φροντίδα της πόλης ως πυρήνα της Δημοκρατίας και του Πολιτισμού είναι απαραίτητη από τα σχολικά χρόνια των παιδιών.

Το πρόγραμμα «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» αποτελεί πρωτοβουλία του δήμου Αθηναίων. Υλοποιείται από την Τεχνόπολη δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Α΄Αθήνας (Περιβαλλοντική εκπαίδευση και Πολιτιστικά θέματα) και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Α΄Αθήνας (Περιβαλλοντική εκπαίδευση), και με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (Γραφείο Διασύνδεσης Α.Σ.Κ.Τ.).

Τo πρόγραμμα έχει λάβει την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την εφαρμογή του στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση κατά τη σχολική χρονιά 2018-2019 (Εξ. Πρωτ.: 129389/Δ7).

«ΤΟ ΠΑΙΔΙ, Η ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ» ΕΦΑΡΜΟΣΤΗΚΕ ΤΙΣ ΔΥΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΧΡΟΝΙΕΣ ΣΤΗΝ Π.Ε. (2016-17, 2017-18) ΚΑΙ ΣΤΗ Δ.Ε. (2017-18).

Οι ωφελούμενοι

0

Σχολεία

0

Εκπαιδευτικοί

0

Μαθητές και μαθήτριες 5-18 ετών

Το σκεπτικό

Στόχος του προγράμματος «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» είναι να στρέψει το ενδιαφέρον της σχολικής κοινότητας στην έννοια της πολιτειότητας, και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενεργού πολίτη στα παιδιά, δίνοντάς τους τα κατάλληλα ερεθίσματα για να γνωρίσουν καλύτερα την πόλη τους, να μάθουν να την αγαπούν και να την προστατεύουν.

Με το βλέμμα στραμμένο στην ανάγκη μετάβασης από ένα κλειστό εκπαιδευτικό σύστημα σε ένα σύγχρονο δίκτυο ανταλλαγής ιδεών, προτάσεων και καλών πρακτικών, που θα παραμένει σε ανοιχτό διάλογο με την κοινωνία, και θα ενθαρρύνει την πρωτοβουλία και την εξέλιξη των μελών του στη βάση της διά βίου μάθησης, «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» επιδιώκει τη γόνιμη διάδραση με την εγχώρια εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικούς, μαθητές, αρμόδιους φορείς) και τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και την ανταλλαγή με ευρωπαϊκές χώρες που εφαρμόζουν αντίστοιχα προγράμματα και υιοθετούν ανάλογη προσέγγιση.

Οι στόχοι

Το πρόγραμμα προσφέρει τη δυνατότητα σε μαθητές και μαθήτριες 5-18 ετών

  • να ανακαλύψουν την αισθητική αξία των υπαίθριων γλυπτών και των ιστορικών κτηρίων της Αθήνας
  • να διερευνήσουν τη σύνδεση μνημείων και κτηρίων με την πόλη και την ιστορία της
  • να εκφράσουν δημιουργικά το όραμά τους για τον δημόσιο χώρο και να διεκδικούν τεκμηριωμένα την αναβάθμισή του
  • να προετοιμαστούν για να γίνουν οι υπεύθυνοι ιδιοκτήτες της πόλης, οι αυριανοί ενεργοί πολίτες.

 

Για τους εκπαιδευτικούς, η συμμετοχή τους στο πρόγραμμα είναι μια ευκαιρία

  • να εξοικειωθούν με τη χρήση δημιουργικών εργαλείων προκειμένου να τα αξιοποιήσουν στη σχολική τάξη
  • να διερευνήσουν δυνατότητες ενσωμάτωσης της καλλιτεχνικής έκφρασης στην εκπαιδευτική πράξη
  • να ενισχύσουν τους δεσμούς ομάδας με τους μαθητές τους

να ανταλλάξουν απόψεις στο πλαίσιο μιας κοινότητας επιστημόνων με κοινό όραμα και προβληματισμούς, και να αναπτύξουν πρωτοβουλία.

Οι ωφελούμενοι

«Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» εφαρμόστηκε τις δύο προηγούμενες σχολικές χρονιές στην Π.Ε. (2016-17, 2017-18) και στη Δ.Ε. (2017-18). Στο διάστημα αυτό, στο πρόγραμμα εντάχθηκαν

  • 71 σχολεία
  • 133 εκπαιδευτικοί
  • 2030 μαθητές και μαθήτριες 5-18 ετών.

Ωστόσο, οι εμμέσως ωφελούμενοι από τις δράσεις του προγράμματος περιλαμβάνουν επιπλέον:

  • τις οικογένειες των μαθητών
  • την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα

τις επιμέρους τοπικές κοινωνίες.