Οι Κυριακές στην Τεχνόπολη έρχονται σπίτι σου!
Οι «Κυριακές στην Τεχνόπολη» έρχονται σπίτι σου!
Κυριακή 12 Απριλίου
Athens for All
Απίθανες δράσεις για οικογένειες με παιδιά από 4 ετών με ένα κλικ: εικαστικά παιχνίδια, κουίζ, θέατρο, ξενάγηση και video games με θέμα την Αθήνα!
Οι Κυριακές στην Τεχνόπολη, ο αγαπημένος θεσμός που επέστρεψε δυναμικά τον Μάρτιο του 2020, ανανεώνουν το ραντεβού τους με το κοινό, οικογένειες με παιδιά από 4 έως 11 ετών), αυτή τη φορά μέσα από συναρπαστικές δράσεις στις οποίες έχουν όλοι πρόσβαση μέσω διαδικτύου!
Η Κυριακή 12 Απριλίου έχει θέμα «Athens for all» και είναι αφιερωμένη στην πόλη της Αθήνας για δύο σημαντικούς λόγους: το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου επιθυμεί έτσι να τιμήσει την επέτειο της Παγκόσμιας Ημέρας Μνημείων που γιορτάζεται κάθε χρόνο τη 18η Απριλίου, αλλά και να μνημονεύσει το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων Το Παιδί η Πόλη και τα Μνημεία που φέτος κλείνει 4 χρόνια δραστηριότητας και έχει αναδείξει τα μνημεία και τα τοπόσημα της πόλης μέσα από τα μάτια των μαθητών του δήμου της Αθήνας.
Συγκεκριμένα, η 18η Απριλίου 2020, όπως και κάθε χρόνο, έχει ορισθεί από την UNESCO και το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών (ΙCOMOS) ως η Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων και Τοποθεσιών (International Day for Monuments and Sites). Η επέτειος αυτή έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού στο σημαντικό θέμα της προστασίας της Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Για τον σκοπό αυτό διοργανώνονται σ’ όλο τον κόσμο κάθε μορφής εκδηλώσεις, με τις οποίες επιδιώκεται όχι μόνο να γίνουν γνωστά στο ευρύτερο κοινό η σημασία των μνημείων κάθε χώρας και τα προβλήματά τους, αλλά και να προωθηθεί η υπόθεση της προστασίας και ένταξή τους στη σύγχρονη κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική ζωή.
Μέσα από απίθανες online δράσεις και με τη βοήθεια των ανθρώπων του Μουσείου, γονείς και παιδιά από 4 έως 11 ετών θα ανακαλύψουν με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο την πόλη τους, τα σημαντικά μνημεία της, τη γειτονιά τους και βέβαια την Τεχνόπολη που σήμερα στεγάζεται στους χώρους ενός παλιού εργοστασίου φωταερίου που αποτελεί ένα σπάνιο μνημείο βιομηχανικής κληρονομιάς.
Έτσι, μικροί και μεγάλοι θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την Αθήνα και τα μνημεία της, να ανακαλύψουν την αξία που έχει να τα επισκεπτόμαστε, να τα προστατεύουμε και να τα αγαπάμε!
________________________________________
Οι online δράσεις που προτείνονται είναι οι εξής:
Χρωματίζω την Αθήνα
Δημιουργική δραστηριότητα online για παιδιά από 4 ετών
Έχεις επισκεφτεί την Ακρόπολη, τι χρώμα έχει ο Παρθενώνας; Αναρωτήθηκες ποτέ τι χρώμα έχουν οι καμινάδες στο Γκάζι; Αλήθεια, τι χρώματα κρύβονται στον Εθνικό Κήπο;
Οι μικροί μας φίλοι ανακαλύπτουν μέσα από ασπρόμαυρες φωτογραφίες την Αθήνα, μαθαίνουν γι αυτήν και καλούνται είτε να τις εκτυπώσουν, είτε να τις επεξεργαστούν για να γεμίσουν τα τοπία της και τα μνημεία της με χρώματα!
*Τα σκίτσα δημιουργήθηκαν από τον εικαστικό Γεράσιμο Αβλάμη
Η πόλη από το παράθυρό σου
Εικαστικό εργαστήριο online για παιδιά από 6 ετών
Τι βλέπεις από το παράθυρό σου; Πώς είναι η γειτονιά σου;
Τράβηξε φωτογραφία το κομμάτι της γειτονιάς σου που ξεχωρίζει από το παράθυρό σου ή ζωγράφισε αυτό που βλέπεις κι όχι μόνο… Ακολούθησε τις οδηγίες και γέμισε ένα χάρτινο κουτί από παπούτσια με ζωγραφιές και κολλάζ για να αποτυπώσεις ό,τι βλέπεις από το παράθυρό σου!
*Σχεδιασμός περιεχομένου: Γεωργία Λαζάρου. Γραφιστική επιμέλεια: Άλκηστις Τσίκου
Μπάουχαους in house!
Εικαστικό εργαστήριο online για παιδιά από 8 ετών
Τι ήταν η Σχολή του Μπάουχαους; Τι σχέση έχει με τις καλές τέχνες και την αρχιτεκτονική; Αλήθεια πού τη συναντάμε στην πόλη της Αθήνας;
Σχεδιάζουμε τη φανταστική πόλη μας σύμφωνα με τις αρχές του Μπάουχαους, τη χρωματίζουμε, την κόβουμε σε κομμάτια και τα «ενώνουμε» ξανά για να της δώσουμε τρισδιάστατη μορφή! Εσύ θα ήθελες να ζεις σε μία τέτοια πόλη;
*Σχεδιασμός περιεχομένου: Γεωργία Λαζάρου. Γραφιστική επιμέλεια: Άλκηστις Τσίκου
Μία πόλη στο σκοτάδι
Θεατρική παράσταση online για παιδιά από 6 ετών
Ο ντετέκτιβ Φώτης Μαυρίδης αναλαμβάνει να εξιχνιάσει άλλο ένα δύσκολο μυστήριο… γιατί στην πόλη δεν υπάρχει πλέον φως!
Ανακάλυψε μαζί του κρυμμένα μυστικά και λύσε το μυστήριο. Αντέχεις την αλήθεια;
Η παράσταση «Μία πόλη στο σκοτάδι» διακρίθηκε στον διαγωνισμό δραματοποίησης παραμυθιού «Το Θέατρο στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου» που διοργανώθηκε το 2015, όπου απέσπασε βραβείο πρωτότυπης σύνθεσης και ερμηνείας.
*Συντελεστές της παράστασης «Μία πόλη στο σκοτάδι»:
Κείμενο: Χρήστος Χριστόπουλος
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ντόβολου
Ερμηνεία: Σοφία Νικολοπούλου, Χρήστος Χριστόπουλος
Αθηνόμετρο
Quiz για ενήλικες και παιδιά από 8 ετών
Που βρίσκεται το Δημαρχιακό Μέγαρο της Αθήνας; Το κελί του Παπαδιαμάντη; Πως λέγονται τα εμβληματικά κυλινδρικά κτίρια του παλιού εργοστασίου φωταερίου;
Μικροί και μεγάλοι διασκεδάζουν με το Αθήνομετρο, ένα quiz που δημιουργήθηκε από την ομάδα του Προγράμματος: Το παιδί, η Πόλη και τα Μνημεία και έχει έρθει να μας συναρπάσει και να «μετρήσει» πόσο καλά γνωρίζουμε την πόλη μας.
Περιηγήσου στα πιο σημαντικά τοπόσημα και μνημεία της Αθήνας και μάθε να τα ξεχωρίζεις!
*Τα σκίτσα δημιουργήθηκαν από τον εικαστικό Γεράσιμο Αβλάμη. Το φωτογραφικό υλικό: Συλλογή Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου, αρχείο Γ. Μαχαίρα
Μία σύντομη βόλτα στο Μουσείο
Ξενάγηση online στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου για ενήλικες & παιδιά άνω των 9 ετών.
Τι είναι το φωταέριο; Πώς παράγεται;
Ένα εργοστάσιο που γέμιζε με φως και ενέργεια ολόκληρη την πρωτεύουσα, ένα σπάνιο για τα ευρωπαϊκά δεδομένα βιομηχανικό μνημείο, ανοίγει τις πόρτες του ψηφιακά και μας καλεί να ανακαλύψουμε την ιστορία και τη λειτουργία του, τη γραμμή παραγωγής του φωταερίου, τα μηχανήματα που παραμένουν μέχρι σήμερα στη θέση τους, τον ρόλο των εργαζομένων και όχι μόνο…
Δημιουργικές κάρτες και Video Games
Τώρα που ανακάλυψες τα μυστικά του εργοστασίου φωταερίου, ήρθε η ώρα να δείξεις τις γνώσεις σου παίζοντας με δημιουργικές κάρτες και video games!
Με έμπνευση το παλιό εργοστάσιο φωταερίου, τα μηχανήματα, τις συνθήκες εργασίας, τη γραμμή παραγωγής και τα επαγγέλματα, το Μουσείο προσφέρει ηλεκτρονικά μια σειρά από δημιουργικά παιχνίδια όπως κάρτες ζωγραφικής, κρυπτόλεξα, λαβυρίνθους και video games. Μικροί και μεγάλοι καλούνται να βάλουν χρώμα στο εργοστάσιο, να βρουν τις κρυμμένες λέξεις που «ξεπηδούν» από το εργοστάσιο φωταερίου, να φωτίσουν την πόλη!
*Οι δράσεις θα γίνουν διαθέσιμες online από την Κυριακή στις 12 Απριλίου στις 11.00 στο επίσημο site του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου.
**Η δράση «Athens for all» πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Σύλλογο Τσεχικής Κοινότητας στην Αθήνα και μέρος των προτεινόμενων δραστηριοτήτων θα είναι διαθέσιμο και στην τσεχική γλώσσα. Επιπλέον, καθώς το Μουσείο είναι ανοιχτό και προσβάσιμο σε όλους, μέρος του περιεχομένου διατίθεται και στην αγγλική γλώσσα, στο αντίστοιχο τμήμα της ιστοσελίδας του ΒΜΦ.
Περισσότερες πληροφορίες: www.gasmuseum.gr
Διαδρομές στην Αθήνα με το 56ο Γυμνάσιο Αθηνών και τη Monumenta: Κολωνός.
To 56o Γυμνάσιο και η Monumenta μας πάνε μια βόλτα μέχρι τον Κολωνό και το παλιό καπνεργοστάσιο!
Δείτε την περιήγηση —> εδώ
Kid4citygame
education game
«Η Αθήνα της μνήμης», με το δημοσιογράφο και συγγραφέα Νίκο Βατόπουλο
Δράση του εκπαιδευτικού προγράμματος του Δήμου Αθηναίων «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία»
Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» διοργανώνεται μια σειρά ανοιχτών δράσεων και ομιλιών, με στόχο τον εμπλουτισμό του περιεχόμενου, καθώς και τη γόνιμη διάδραση του με το κοινό των Αθηνών. Για πρώτη φορά οι δράσεις απευθύνονται όχι μόνο στους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στο πρόγραμμα αλλά και στους γονείς των μαθητών και κατοίκους της πόλης της Αθήνας που ενδιαφέρονται γι’ αυτή και τη βιωσιμότητά της.
Η πρώτη ανοιχτή ομιλία με θέμα «Η Αθήνα της μνήμης» και εισηγητή τον δημοσιογράφο και συγγραφέα Νίκο Βατόπουλο θα πραγματοποιηθεί στις 19 Φεβρουαρίου 2020, και ώρα 18:00, στο κτήριο Αεριοφυλάκιο 1 – Αμφιθέατρο «Μιλτιάδης Έβερτ», στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων .
Ο Νίκος Βατόπουλος, “…ο τελευταίος αθηναιογράφος”, όπως έχει χαρακτηριστεί, μας περιμένει σε μια φωτογραφική περιήγηση στην Αθήνα, σε ένα ταξίδι στον χρόνο με μεταβάσεις από την Αθήνα του τότε στην Αθήνα του σήμερα. Μέσα από μια βροχή ερεθισμάτων, θα περπατήσουμε νοητά από τον 19ο στον 21ο αιώνα αναζητώντας το κοινό νήμα της αστικής εμπειρίας.
Ο Νίκος Βατόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960. Σπούδασε Κοινωνιολογία στο Deree και έκανε μεταπτυχιακά στο Reading University. Από το 1988 εργάζεται ως δημοσιογράφος στην εφημερίδα «Η Καθημερινή». Αρθρογραφεί με αντικείμενο τον αστικό πολιτισμό και έχει ειδικευτεί στην αρχιτεκτονική και την ιστορία της νεώτερης Αθήνας. Εχει παρουσιάσει φωτογραφίες του σε εκθέσεις, έχει οργανώσει εκθεσιακά πρότζεκτ («Η Αθήνα της δεκαετίας του ’60» στην Ελληνοαμερικανική Ενωση) και έχει γράψει τέσσερα βιβλία: «Το πρόσωπο της Αθήνας» (εκδ. Ποταμός), «Περπατώντας στην Αθήνα», «Μικροί Δρόμοι της Αθήνας» και «Όπου και να ταξιδέψω. Περπατώντας σε 24 πόλεις» (εκδ. Μεταίχμιο).
«To παιδί, η πόλη και τα μνημεία» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων που υλοποιείται από την Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και με την ενεργό συμμετοχή της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών. To πρόγραμμα διανύει την 4η συνεχόμενη περίοδο εφαρμογής του. Έως τώρα συμμετείχαν σε αυτό συνολικά 51 σχολεία, 451 εκπαιδευτικοί και 4.629 μαθητές. Έχει ως στόχονα καλλιεργήσει τον σεβασμό στον δημόσιο χώρο, και κυρίως τον σεβασμό των μνημείων, δηλαδή της μνήμης της πόλης των Αθηνών. Με σύνθημα «Γιατί η πόλη είναι μνήμη και πολιτισμός» αγωνίζεται να δημιουργήσει ενεργούς πολίτες (active citizens) που να αγαπούν και να φροντίζουν την πόλη και τα μνημεία της, διατηρώντας έτσι ζωντανή την ιστορία της. Η συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι εντελώς δωρεάν για τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς της Αθήνας.
Παρέχονται επίσης επιμορφωτικά σεμινάρια, ομιλίες, επισκέψεις συντηρητών στα σχολεία, βοηθητικά εγχειρίδια, ξεναγήσεις, βιβλία και μετακινήσεις στους συμμετέχοντες. Στις συνεργασίες του περιλαμβάνονται επίσης, το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου, η Monumenta (Εταιρεία για την Προστασία της Φυσικής και Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς), η Εθνική Πινακοθήκη και Γλυπτοθήκη και το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς.
Περισσότερες πληροφορίες:
Website: www.kids4thecity.gr
Facebook: https://www.facebook.com/kids4thecity
Email: info@kids4thecity.gr
Παρουσίαση Ειδικού Γυμνασίου – Λυκείου Αθήνας
Στιγμιότυπα από την δεύτερη ημέρα της γιορτή λήξης του προγράμματος «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» στην ΔΕ.
Δυνατό χειροκρότημα και ιδιαίτερη συγκίνηση προκάλεσε η παρουσίαση της διαδρομής του Ειδικού Λυκείου Αθήνας στο πρόγραμμα, με τους εκπροσώπους του να κερδίζουν κοινό και εντυπώσεις μέσα σε 5 λεπτά!
Η Κατερίνα έρχεται στην Τεχνόπολη!
Γνωρίστε την Κατερίνα. Ένας συνηθισμένος σαββατιάτικος περίπατος εξελίσσεται σε περιπέτεια, που προσφέρει στην Κατερίνα και τον Έκτορα την ευκαιρία να γνωρίσουν γειτονιές, μνημεία και τοπόσημα του κέντρου της Αθήνας, ανακαλύπτοντας τις ιστορίες και τα μυστικά τους.
Το graphic novel Η Κατερίνα στην Αθήνα, που μόλις εξέδωσε η Τεχνόπολη δήμου Αθηναίων, ξανασυστήνει στους αναγνώστες την πόλη, με ξεναγούς ένα δεκαπεντάχρονο κορίτσι και τον σκύλο της.
Στις 16 Απριλίου 2019 (17.00-19.00), μικροί και μεγαλύτεροι θα έχουν τη μοναδική ευκαιρία να συναντήσουν από κοντά τους ήρωες του βιβλίου και τη δημιουργική ομάδα που τους έδωσε ζωή στο χαρτί. Θα ανακαλύψουν πώς φτιάχνεται ένα κόμικ, θα (ξανα)γνωρίσουν την Αθήνα, τα μνημεία και τις γειτονιές της μέσα από εκπαιδευτικά παιχνίδια, και θα συμμετέχουν στη δημιουργία μιας πρωτότυπης εικονογραφημένης ιστορίας που θα συνεχίζει την περιπέτεια της Κατερίνας και του Έκτορα από εκεί όπου την άφησε το βιβλίο.
Οι συμμετέχοντες θα έχουν επιπλέον την ευκαιρία να επισκεφθούν τα έργα των παιδιών των Γυμνασίων και Λυκείων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» τη σχολική χρονιά 2018-19, καθώς η έκδοση εντάσσεται στο εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος.
Info:
Τρίτη 16 Απριλίου, 17.00-19.00
Τεχνόπολη δήμου Αθηναίων, κτήριο «Δεξαμενές Καθαρισμού»
Εμψυχωτές: Γεράσιμος Αβλάμης, Βέρα Καρτάλου, Νικόλας Στεφαδούρος
Η εκδήλωση είναι ανοιχτή στο κοινό και απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Για να δηλώσετε συμμετοχή πατήστε εδώ.
«Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» είναι ένα καινοτόμο πρόγραμμα του δήμου Αθηναίων, που υλοποιείται, από το 2016, από την Τεχνόπολη δήμου Αθηναίων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και με την ενεργό συμμετοχή της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών.
To graphic novel «Η Κατερίνα στην Αθήνα» εκδόθηκε από την Τεχνόπολη δήμου Αθηναίων, με τη στήριξη της διοργάνωσης «Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» του δήμου Αθηναίων. Διανέμεται δωρεάν στα σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» και σύντομα θα είναι προσβάσιμο για όλους στον ιστοχώρο kids4thecity.gr.
Πόπη Διαμαντάκου: «Ήθελα να αξιοποιήσω την ψήφο των Αθηναίων»
Η γνωστή δημοσιογράφος μιλάει για το πρόγραμμα «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία»
H γνωστή δημοσιογράφος κ. Πόπη Διαμαντάκου, απερχόμενη δημοτική σύμβουλος της Αθήνας και πρόεδρος της «Τεχνόπολης», ξεκαθαρίζει ότι δεν θα είναι υποψήφια στις ερχόμενες εκλογές αλλά, καθώς η θητεία της πλησιάζει στο τέλος της, θέλει να εξηγήσει πώς αξιοποίησε την ψήφο των Αθηναίων.
Γιατί αποφασίσατε να δώσετε συνέντευξη, εσείς που δεν έχετε δώσει ποτέ μέχρι τώρα;
Είναι η πρώτη συνέντευξη που δίνω στη ζωή μου, αφού ως δημοσιογράφος πάντα έπαιρνα συνεντεύξεις, ενώ ταυτόχρονα έγραφα. Δεν έβρισκα ποτέ νόημα στο να μιλήσει κανείς για προσωπικά θέματα – κι αν τώρα μιλάω δημόσια, μιλάω για δημόσια θέματα. Πρέπει να ξέρουν οι Αθηναίοι και Αθηναίες που με τίμησαν εκλέγοντάς με δημοτική σύμβουλο πώς αξιοποίησα την ψήφο τους, τι έκανα στη θητεία μου στον Δήμο. Κι ό,τι πω δεν έχει σχέση με τις επερχόμενες εκλογές, αφού δεν θα είμαι ξανά υποψήφια. Συγκεκριμένα, θέλω να μιλήσω για το πρόγραμμα «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία», που υπήρξε δική μου ιδέα, την υιοθέτησε ο δήμαρχος Γιώργος Καμίνης μόλις την άκουσε, αλλά υλοποιήθηκε μέσα από τη συνεργασία πολλών θεσμών και ανθρώπων.
Πώς εμπνευστήκατε αυτό το πρόγραμμα;
Είχα εκλεγεί δημοτική σύμβουλος το 2014. Μου το είχε προτείνει ο δήμαρχος, κ. Γιώργος Καμίνης. Με πολύ δισταγμό είχα πει «ναι», έχοντας μερικές ιδέες που ο καημός μου ήτανε η αξιοποίησή τους στον δημόσιο χώρο. Έχω τη γνώμη ότι πρέπει να ισχύσουν κανόνες στον δημόσιο χώρο, που να υλοποιούνται και να ισχύουν για το κοινό καλό. Σκεφτόμουν μήπως μπορέσω κι εγώ να κάνω κάτι για την πόλη μας. Εκλέχτηκα επειδή με γνώριζαν από τα γραπτά μου, στον Τύπο, ποτέ δεν είχα εκπομπή στο ραδιόφωνο ή την τηλεόραση. Αλλά δεν ήξερα τίποτα από το χάος, τη γραφειοκρατία, τη λειτουργία των θεσμών, τις ψηφοφορίες στα δημοτικά συμβούλια, το πώς γίνονται οι συνεργασίες. Βρέθηκα σε συγκρούσεις, έζησα αδυναμίες συνεννόησης, δεν έκανα και πολλά πράγματα. Μετά από δυόμισι χρόνια θητείας, πάνω που ήμουν έτοιμη να τα παρατήσω, τον Αύγουστο του 2016 μου ήρθε η ιδέα να φτιάξω ένα πρόγραμμα που να προωθεί την κουλτούρα του Αθηναίου πολίτη, στην κατεύθυνση «σέβομαι την πόλη, τη μνήμη της, τα κτίριά της, την αγαπώ». Ήταν μια δύσκολη εποχή, μέσα στην κρίση, με πυρκαγιές που είχανε κάψει το Κέντρο, με εξαγριωμένα τα ήθη, με πληγές ανοιχτές. Σκέφτηκα ότι αν γινόταν κάτι τέτοιο θα έπρεπε να ξεκινήσει από τα σχολεία, ώστε τα παιδιά να εθιστούν από νωρίς στην αγάπη προς την πόλη. Ήθελα τα παιδιά να μαθαίνουν ένα ένα τα αγάλματα, έναν έναν τους δρόμους. Όλα αυτά είναι η μνήμη της πόλης, δεν είναι αυτονόητα πράγματα για τα παιδιά, έστω κι αν μεγαλώνουν εδώ. Αν δεν τα μάθεις, δεν τα αγαπάς. Σκέφτηκα πως θα άξιζε τα παιδιά να μάθουν τι σημαίνει συντήρηση αγάλματος και κτιρίου, ότι κάθε βανδαλισμός απαιτεί χρήματα των γονιών τους, που αφαιρούνται από τα χαρτζιλίκια τους. Έφτιαξα ένα πρώτο σκαρίφημα και πήγα στην –άγνωστή μου τότε– Θάλεια Δραγώνα, καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο, που ήξερα ότι είχε τρέξει με επιτυχία άλλα παιδαγωγικά προγράμματα. Τη ρώτησα «γίνεται αυτό που σκέφτηκα;». Μου είπε «γίνεται». Ενθουσιάστηκε. Τον Σεπτέμβρη πήγα στον δήμαρχο. Κι αυτός ενθουσιάστηκε, «Προχώρα» μου είπε. Ο ίδιος μάλιστα είναι που το βάφτισε «Το παιδί, η πόλη κι τα μνημεία».
Ποια ήταν η συνέχεια;
Ήμουν μόνη μου, χρειαζόμουν μια δομή του Δήμου για να το τρέξω. Πήγα στον κ. Κωστή Μπιτζάνη, τον διευθύνοντα σύμβουλο της «Τεχνόπολης», που είναι μια δομή η οποία παράγει πολιτισμό και κρατάει και η ίδια τη μνήμη γα το πέρασμα της πόλης στη βιομηχανική εποχή με το φωταέριο και, μέχρι σήμερα, τη σύγχρονη εποχή της τεχνολογίας.
Ναι, η «Τεχνόπολη» είναι η ίδια υλοποίηση του εαυτού της. «Φερ’ το», είπε ο κ. Μπιτζάνης, «να το ξεκινήσουμε». Πήρα λοιπόν ένα γραφειάκι στο «Innovathens», μέσα στην «Τεχνόπολη», και ξεκίνησα να ψάχνω για συνεργάτες. Mου σύστησαν τις κυρίες Μαρία Δημοπούλου και Πόπη Κύρδη, εξαίρετες παιδαγωγούς και διευθύντριες Πολιτιστικών και Περιβαλλοντικών Θεμάτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας. Έχοντας υλοποιήσει οι ίδιες πολλά προγράμματα για την πόλη, ήταν έτοιμες να ακούσουν ό,τι είχα σκεφτεί. Αυτές έδωσαν το παιδαγωγικό περιεχόμενο και ξεκινήσαμε από Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία.
Γιατί από Νηπιαγωγεία και Δημοτικά;
Γιατί οι καλές πρακτικές πρέπει να εμπεδώνονται από νωρίς και μετά να προχωρούν σε μεγαλύτερες ηλικίες. Το συγκεκριμένο υλοποιείται κάτω από την «ομπρέλα» του Δήμου, αλλά ο Δήμος έρχεται από τον Άρη να κάνει μόνος του μαγικά πράγματα. «Αγαπώ την πόλη» σημαίνει μαθαίνω να είμαι πολίτης, μαθαίνω τη δημοκρατία. Γατί, όπως ξέρετε, η δημοκρατία δεν είναι ντελίβερι, πρέπει να τη μάθεις. Πρώτα πρέπει να μάθεις να συμμετέχεις στα δημόσια, τα δημοτικά πράγματα, και ύστερα μπορείς να παρέμβεις διορθωτικά. Δεν μπορείς να λες «δεν έχω ευθύνη εγώ, ας λύσει το θέμα ο Δήμος». Κάτι τέτοιο μόνο από νωρίς μπορεί να εμπεδωθεί. Κι έτσι ξεκίνησε η πρώτη χρονιά, το 2016-17. Στη συνέχεια πάντως, τη δεύτερη χρονιά, το 2017-18, μπήκε στο παιχνίδι και η δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή Γυμνάσια και Λύκεια. Τον ερχόμενο μήνα ολοκληρώνεται η τρίτη μας χρονιά, το 2018-2019.
Πώς γίνεται η έναρξη και πώς το κλείσιμο;
Για λόγους συμβολικούς, η έναρξη γίνεται πάντα στο παλιό Δημαρχείο της Αθήνας, που είναι από μόνο του μνημείο της πόλης, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου. Η τελετή λήξης γίνεται στην «Τεχνόπολη» και κρατάει δύο μέρες για την πρωτοβάθμια κι άλλες δύο για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τους θέλουμε όλους στην «Τεχνόπολη» για να συναντηθούν τα σχολεία μεταξύ τους, να παρουσιάσουν τα παιδιά τις εργασίες που είχαν κάνει για το πρόγραμμα. Ειδικά δε στη δευτεροβάθμια έχουμε προβλέψει στην τελετή λήξης να υπάρχουν στρογγυλά τραπέζια με μαθητές, όπου γίνεται διαβούλευση. Έτσι, οι καλύτερες πρακτικές, οι εμπειρίες και οι ιδέες συζητιούνται δημόσια. Ο τελετές λήξης είναι σαν πανηγύρι, με τα παιδιά, τους δασκάλους, τους εμψυχωτές, τους συντονιστές κλπ.
Αριθμητικά στοιχεία για το πρόγραμμα;
Μέχρι την αρχή της τρέχουσας χρονιάς είχαν συμμετάσχει 110 σχολεία και των τεσσάρων βαθμίδων (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια), όλης της δημόσιας εκπαίδευσης, 218 εκπαιδευτικοί και 3.100 μαθητές. Οι τελικοί αριθμοί θα είναι αυξημένοι. Το πρόγραμμα αποτελεί πλέον πυλώνα της «Τεχνόπολης». Πρόκειται για μεγάλο πρόγραμμα μεν, χαμηλού κόστους δε.
Στην πράξη τι ακριβώς γίνεται;
Αρχικά να πω πως ό,τι μαθαίνουν τα παιδιά έχει ενταχτεί στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, δηλαδή δεν διδάσκεται εκτός σχολείου. Λοιπόν, τα σχολεία «υιοθετούν» ένα μνημείο της περιοχής τους. Μαθαίνουν τα πάντα γι’ αυτό. Μαθαίνουν τα πάντα για τη συντήρησή του και το υψηλό της κόστος. Σε αυτό μας βοήθησε ο Πραξιτέλης Τζανουλίνος, ένας υπέροχος συντηρητής, που τον αποκαλούν «γιατρό των αγαλμάτων». Μαθητές του πάνε εθελοντές στα σχολεία και μιλούν στα παιδιά. Για την εκπαίδευση δε των εκπαιδευτικών έχουμε επιμορφωτές που διδάσκουν εργαλεία έκφρασης, όπως ο χειρισμός των τάμπλετ, η δημιουργική γραφή, ακόμα και η χοροκίνηση. Οι εκπαιδευτές μεταφέρουν τη γνώση στα παιδιά, τα οποία φτιάχνουν ιστορίες για τα αγάλματα ή τα αναπαριστούν με κίνηση. Συγκινητικό είναι ότι αυτό βοηθάει πολύ παιδιά που δεν μιλούν καλά ελληνικά. Και δεν ξεχνώ γονείς αυτών των παιδιών, μετανάστες δηλαδή, που μας είπαν ότι χάρη στο πρόγραμμα βγαίνουν τα Σαββατοκύριακα από το σπίτι, για να τους πάνε τα παιδιά στα αγαπημένα τους αγάλματα.
Είναι οι νέοι Αθηναίοι. Ναι. Γιατί εμείς θεωρούμε πολίτες τα παιδιά από πολύ μικρά. Και θεωρούμε ότι το πρόγραμμα δεν τους μαθαίνει μόνο την πόλη, αλλά και τη συνύπαρξη, τη δημοκρατία, την αισθητική – όλα αυτά που θέλουν συνεχή προσπάθεια. Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο είναι ότι παιδιά που έχουν ήδη παρακολουθήσει το πρόγραμμα, το διδάσκουν σε επόμενα παιδιά που εντάσσονται. Ένα παράδειγμα είναι ότι δεκάχρονοι μαθητές από σχολείο κοντά στο Πρώτο Νεκροταφείο μπορούν να εξηγούν με μεγάλη σοβαρότητα την ιστορία της «Κοιμωμένης» του Χαλεπά σε συνομήλικους συμμαθητές τους.
Υπάρχει βοηθητικό υλικό;
Υπάρχει ένα σχετικός Οδηγός για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, που τον έγραψαν οι προαναφερθείσες κ. Δημοπούλου και Κύρδη, καθώς και η εξαιρετική συγγραφέας κ. Ελένη Σβορώνου. Ο Οδηγός υπάρχει σε φυσική μορφή, εκδόθηκε από την «Τεχνόπολη» σε συνεργασία με το ΠΙΟΠ. Υπάρχει επίσης και σε ηλεκτρονική μορφή, στη διεύθυνση kids4thecity. Σχεδιάζουμε ήδη ανάλογο Οδηγό και για τη Δευτεροβάθμια.
Ελπίζουμε στην τελετής λήξης της δευτεροβάθμιας, τον Απρίλιο, να παρουσιάσουμε κι ένα graphic novel, με ηρωίδα την Κατερίνα με τον σκύλο της, που χάνονται μέσα στην Αθήνα και έτσι επισκέπτονται διάφορους τόπους της πόλης. Είναι ένα σύγχρονος τρόπος να περάσουμε τα μηνύματα του προγράμματος, που είναι ο σεβασμός στον δημόσιο χώρο. Για μας αυτό είναι πολιτισμός.
Ποιοι άλλοι είναι οι συντελεστές της προσπάθειας;
Στο Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στάθηκε στο πλευρό μας η κ. Δάφνη Γαβρίλη, πρόεδρος του 6ου Διαμερίσματος και καθηγήτρια η ίδια στη Μέση Εκπαίδευση. Αυτή είχε την ιδέα διαβούλευσης στο τέλος κάθε προγράμματος. Επίσης, ο κ. Μανώλης Χατζηελευθερίου, διευθυντής περιβαλλοντικών θεμάτων της δευτεροβάθμιας, συντονίζει τους καθηγητές. Άλλωστε έχουμε υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας συνολικά με το Υπουργείο Παιδείας. Συνεργαζόμαστε, επίσης, με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και την κ. Ειρήνη Γρατσία από τη Monumenta, που βοηθάει το πρόγραμμα να επικεντρώνεται κάθε χρονιά στα αξιόλογα κτίρια μιας ακόμα συνοικίας.
Αυτό που πρέπει να τονίσω, όμως, είναι ότι ο Δήμος, μέσω της «Τεχνόπολης», προσφέρει την υποδομή και τα εργαλεία του προγράμματος. Προσφέρει τα μέσα για να κινηθούν τα παιδιά από το σχολείο προς τα αγάλματα και τα άλλα μνημεία. Αλλά πάνω απ’ όλα όλο αυτό το συντονίζει εδική ομάδα στην «Τεχνόπολη», αποτελούμενη από την κ. Αγγελική Τσέλιου, διαχειρίστρια του προγράμματος, και τους παιδαγωγούς κ. Παναγιώτα Δούκα και τον κ. Παναγιώτη Κουνούδη.
Ποιο είναι το μέλλον του προγράμματος;
Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί για δέκα χρόνια, ώστε να έχει σαφή αποτελέσματα για την πόλη. Ελπίζω η επόμενη δημοτική αρχή να το διατηρήσει. Έχει πλέον παγιωθεί, μετά από τρία επιτυχημένα χρόνια εφαρμογής του, έχει εξαιρετικούς και έμπειρους συνεργάτες και άριστα συντονισμένες ομάδες σε «Τεχνόπολη» και υπουργείο. Δεν υπάρχει λόγος να μη συνεχιστεί. Άλλωστε είμαστε και σε επαφή με ξενόγλωσσα ινστιτούτα (γαλλικό, ιταλικό, γερμανικό, βρετανικό) για περαιτέρω συντονισμένες δράσεις. Εντέλει είναι ένα πρόγραμμα «ομπρέλα», που μπορεί να διευρυνθεί με πολλές δράσεις, αν μεγαλώσει ακόμα περισσότερο. Μπορεί να αγκαλιάσει κι όλη την Ελλάδα, γιατί όχι;