Τo πρόγραμμα έχει λάβει την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την εφαρμογή του κατά τη σχολική χρονιά 2019-2020.
Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Με ξεναγούς τους Υπεύθυνους των εκπαιδευτικών εργαστηρίων

Το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου εγκαινιάστηκε το 2013 για να αναδείξει ένα σημαντικό της νεότερης ιστορίας της πόλης, το παλιό εργοστάσιο φωταερίου της Αθήνας που παρείχε ενέργεια και φωτισμό στην πρωτεύουσα για 130 χρόνια. Πρόκειται για ένα σπάνιο -για τα ευρωπαϊκά δεδομένα-βιομηχανικό μνημείο, το μοναδικό που διατηρεί το σύνολο του μηχανολογικού του εξοπλισμού in situ. H επίσκεψη στο Μουσείο περιλαμβάνει έναν περίπατο με 13 στάσεις. Μέσα από την ξενάγηση, ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να ακολουθήσει τη γραμμή παραγωγής του φωταερίου, να θαυμάσει τα παλιά μηχανήματα, να ανακαλύψει το ρόλο των εργαζομένων του εργοστασίου, να γνωρίσει τις συνθήκες εργασίας, τις συνθήκες διαβίωσης στην περιοχή του Γκαζιού και να εξοικειωθεί με έννοιες όπως η βιομηχανική κληρονομιά και αρχαιολογία. Ταυτόχρονα, έρχεται σε επαφή με τις μυρωδιές του παλαιού εργοστασίου, ακούει τις ιστορίες των εργαζομένων μέσα από τα κορνούτα και αγγίζει τις μηχανές που μέχρι πρόσφατα λειτουργούσαν και γέμιζαν με ενέργεια όλη την πόλη. Τη μουσειακή διαδρομή συνοδεύουν σχεδιαστικές αναπαραστάσεις του μηχανολογικού εξοπλισμού, προβολές, ακουστικό υλικό, αντικείμενα της μουσειακής συλλογής και ιστορικά τεκμήρια.

MonUmenta Κολωνός

Περιοχή Κολωνού

Με ξεναγό τη MONUMENTA

Η MONUMENTA πραγματοποιεί τη δράση “Με τη MONUMENTA στις γειτονιές του Κολωνού”, μια βιωματική περιήγηση σε μια ιστορική συνοικία της Αθήνας. Περπάτημα, παρατήρηση, φωτογράφιση, καταγραφή, ανάγνωση κειμένων, συνεντεύξεις είναι τα εργαλεία με τα οποία θα ανακαλύψουμε τα κτήρια, τις μικροϊστορίες που αυτά κρύβουν, την εξέλιξη της πόλης μέσα στον χρόνο, θα αισθανθούμε τους ανθρώπους της.
Η μιάμισης ώρας περιήγηση περιλαμβάνει στάσεις στο δημόσιο καπνεργοστάσιο, σε κτήρια των δεκαετών 1920 και 1930, τότε που αναπτύχθηκε ο Κολωνός, ακολουθώντας τα ρεύματα του εκλεκτικισμού και του μοντερνισμού, στο ιστορικό σχολείο (57ο, 61ο δημοτικά σχολεία) σε σχέδια του Νικόλαου Μητσάκη, στον λόφο του Ίππιου Κολωνού κ.α. Οι μαθητές θα επιλέξουν το κτήριο που θα καταγράψουν και όλοι μαζί θα συμπληρώσουν το έντυπο με τα προβλήματα των γειτονιών. Στον Ίππιο Κολωνό θα συζητήσουμε για την πόλη και τις μεταλλάξεις της και θα διαβάσουμε κείμενα για τον Κολωνό και για την αρχιτεκτονική κληρονομιά.
Η αρχαιολόγος Ειρήνη Γρατσία και οι αρχιτέκτονες Ερνεστίνα Καρυσιναίου-Ευθυμιάτου και Κική Μουντανέα θα αναλάβουν την περιήγηση και μαζί με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς θα ανακαλύψουν μια από τις ομορφότερες συνοικίες της Αθήνας.
Απαραίτητος εξοπλισμός: μολύβια, φωτογραφικές μηχανές ή κινητά και άνετα παπούτσια για το περπάτημα

Ρητορική

Εργαστήρι Ρητορικής με τη Φωτεινή Εγγλέζου | Διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, Συντονίστρια Ε.Ε. ΠΕ70 Πειραιά, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας (Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.)

Η τέχνη του Λόγου άνθισε μέσα στη Δημοκρατία της αρχαίας Αθήνας. Από τότε μέχρι και σήμερα, η Ρητορική είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένη με τον πολιτισμό και την ιστορία της πόλης.
Για τον λόγο αυτό, το πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων Το Παιδί, η Πόλη και τα Μνημεία επιδιώκει μέσα από τα προτεινόμενα επιμορφωτικά, βιωματικά σεμινάρια ρητορικής να αναδείξει τη διαχρονική σχέση της πόλης με τον Λόγο μέσα από τις φωνές των μαθητών/τριών. Η ρητορική τέχνη, ως σκέψη, ομιλία, μέσο επικοινωνίας και δημόσιας έκθεσης ιδεών και, κυρίως, επιχειρημάτων θα δώσει σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες τη δυνατότητα: να εκφράσουν και να υποστηρίξουν τις απόψεις τους σχετικά με ζητήματα που αφορούν την πόλη, τα κτήρια, τους δρόμους, τα μνημεία, την ιστορία της, να ανταλλάξουν επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα αναφορικά με αμφιλεγόμενα ζητήματα, να αναζητήσουν και να δώσουν εναλλακτικές λύσεις σε προβλήματα, να γνωρίσουν καλύτερα την Αθήνα του χθες, να αγαπήσουν την Αθήνα του σήμερα, να οραματιστούν την Αθήνα του αύριο. Τα μαθήματα ρητορικής, αντλώντας διδάγματα τόσο από την κλασική παιδαγωγική ρητορική όσο και από σύγχρονες επικοινωνιακές, θεατρικές και αφηγηματικές τεχνικές και αξιοποιώντας ποικίλα είδη κειμένων, θα συμβάλουν στην ενδυνάμωση των μαθητών, ως πολιτών και ατόμων, που διέπονται από ήθος, λόγο και πάθος.
Ειδικότερα, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, με αφορμή μορφές και μνημεία, που σχετίζονται με την Επανάσταση του 1821, οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να συνδέσουν το χθες με το σήμερα της πόλης της Αθήνας:
–  αναπτύσσοντας τις επικοινωνιακές δεξιότητες και τη γλώσσα του σώματος μέσα από τη μεγαλόφωνη, νοηματική        ανάγνωση κειμένων,
–  παράγοντας σύντομες προφορικές ομιλίες με στόχο να ορίσουν έννοιες, να πείσουν, να εμπνεύσουν, να                          ενημερώσουν, να παρακινήσουν το εκάστοτε ακροατήριο,
–  υποστηρίζοντας τις απόψεις τους για καίρια ζητήματα, που αφορούν σημαντικές μορφές, μνημεία και πρακτικές        που εφαρμόζονται στην πόλη με λογικά, επαρκή και αξιόπιστα επιχειρήματα,
–  ανταλλάσσοντας απόψεις, επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα για ιστορικά και σύγχρονα θέματα στο πλαίσιο               ποικίλων διαλογικών συζητήσεων,
–  καλλιεργώντας την ενεργητική ακρόαση, την ενσυναίσθηση, την κριτική σκέψη,
–  συμμετέχοντας σε αγώνες αντιλογίας, που θα διευρύνουν τον τρόπο σκέψης και θεώρησης για τη ζωή και την              πραγματικότητα της πόλης τους.

Παιδαγωγική του Θεάτρου

Eργαστήρι Θεατρολογίας με τον Συμεών Παπαδόπουλο | Επίκουρος Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Πρόκειται για θεατρικό εργαστήριο που αποσκοπεί, με σκηνικές δράσεις, να φέρει τους εκπαιδευτικούς σε βιωματική σχέση με την ιστορία και τα μνημεία της Αθήνας, εξοικειώνοντάς τους με τις τεχνικές θεάτρου, προκειμένου να τις αξιοποιούν με τους μαθητές τους για ενδυνάμωση της ιστορικής ενσυναίσθησης και της αισθητικής γνώσης. Με τη συμμετοχή τους στις δράσεις θεατρικής διερεύνησης σε συγκινησιακά και στοχαστικά περιβάλλοντα, οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να διερευνήσουν τις αξίες του πολιτισμού στην πόλη της Αθήνας και να εμπνεύσουν στους μαθητές τους την αγάπη στην πόλη τους. Με την αναπαραστατική εποπτεία που παρέχουν οι θεατρικοί ρόλοι θα ζωντανέψουν σκηνές από δημόσιους χώρους, αγάλματα, κτήρια και άλλα μνημεία της πόλης της Αθήνας.

Οπτικοακουστικά Μέσα

Ψηφιακά και οπτικοακουστικά μέσα με την Βίκυ Μπέτσου | Εικαστικός, Επίκουρη καθηγήτρια ΑΣΚΤ

Στις δύο συναντήσεις αυτής της επιμόρφωσης θα μάθουμε με τρόπο βιωματικό, βασικές έννοιες και στοιχεία της οπτικοακουστικής γλώσσας και θα γνωρίσουμε τρόπους να καθοδηγήσουμε τους μαθητές σε μια οπτικοακουστική περιπλάνηση στην πόλη και τη γειτονιά τους∙ κι ακόμα σε “εικονικές” παρεμβάσεις μέσα από ψηφιακή ζωγραφική και animation πάνω σε κτίρια της επιλογής τους, που έχουν φωτογραφήσει ή βιντεοσκοπήσει, ώστε να μπορέσουν να μιλήσουν για το πώς φαντάζονται ή επιθυμούν την πόλη τους. Οι κινούμενες εικόνες είναι παντού, μας περιβάλλουν στην καθημερινότητά μας και τις καταναλώνουμε για χιλιάδες λόγους και με χιλιάδες τρόπους! Τα παιδιά βιώνουν από πολύ νεαρή ηλικία τις κινούμενες εικόνες, μέσα από τις διαφημίσεις, τις ταινίες, τα βίντεο στο you-tube και τα social media, οι οποίες είναι πολύ προσεκτικά κατασκευασμένες ώστε να μεταφέρουν μηνύματα και να προκαλούν ανάλογα συναισθήματα. Αποτελούν μέρος της κουλτούρας μας και τα παιδιά μαθαίνουν από μικρά να “διαβάζουν” διαισθητικά αυτές τις πληροφορίες. Η εκπαίδευση στην Κινούμενη εικόνα (βίντεο, animation) βοηθά τους νέους να αναλύσουν, να εξερευνήσουν και να καταλάβουν το νόημα των εικόνων και ήχων που τους κατακλύζουν καθημερινά. Τους δίνει επίσης, ένα πολύτιμο εργαλείο για να εκφραστούν με τα τόσα ψηφιακά μέσα που έχουν στα χέρια τους. Ας μάθουμε στα παιδιά να τις χρησιμοποιούν δημιουργικά, ώστε από απλοί καταναλωτές μηνυμάτων, να γίνουν δημιουργοί νοημάτων!

Εικαστικά

Εικαστική έκφραση/γκραφίτι με τον Γεράσιμο Αβλάμη | Εικαστικός

Σκοπός του εργαστηρίου με θέμα το graffiti και τις μεγάλης κλίμακας τοιχογραφίες (murals) είναι να κάνει γνωστές την ιστορία του graffiti και τις τεχνικές που χρησιμοποίησαν οι καλλιτέχνες του, αλλά και να διερευνηθεί ο λόγος ύπαρξης και η σχέση αυτής της μορφής τέχνης με τον αστικό χώρο. Γνωρίζοντας τη βαθύτερα, μέσω των εκπαιδευτικών, οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να την αξιοποιήσουν ως νέα γλώσσα και εργαλείο προσέγγισης της καθημερινότητάς τους. Το θέμα των επιμορφώσεων θα είναι, σε πρώτη φάση, η ιστορία της πόλης μέσα από την τέχνη του graffiti και, σε δεύτερη φάση, τα νέα εργαλεία, η τεχνολογία στις σύγχρονες τεχνικές του street art και της έκφρασής του στον αστικό χώρο. Απλά, καθημερινά υλικά μπορούν να βγάλουν ένα ιδιαίτερο αποτέλεσμα. Δεν υπάρχει περιορισμός στις ιδέες και την έκφραση. Για την πρώτη μας συνάντηση, καθένας ας έχει μαζί του ένα κουτί με αντικείμενα της καθημερινότητας του: μια εφημερίδα, μια κιμωλία, μια απόδειξη από τον πρωινό καφέ του, έναν αναπτήρα κ.ο.κ. Και οπωσδήποτε άνετα παπούτσια!

Δημιουργική Γραφή

Δημιουργική Γραφή με την Κατερίνα Σχινά | Μεταφράστρια, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας

Το σεμινάριο δημιουργικής γραφής που εντάσσεται στο πρόγραμμά μας θα αποτελέσει μια πρώτη εισαγωγή στις τεχνικές που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο εκπαιδευτικός, ώστε να δώσει στα παιδιά μια δίοδο για να εκφραστούν, να βάλουν στο χαρτί όσα φαντάζονται, να τα οργανώσουν, να τους δώσουν υπόσταση και σχήμα. Τα παιδιά για να γράψουν, όπως και για να διαβάσουν, δεν πρέπει να δουν την διαδικασία σαν μάθημα, αλλά σαν παιχνίδι, που κυρίως τα διασκεδάζει – ό, τι θα μάθουν και ό, τι θα καταφέρουν στην πορεία, θα έρθει αβίαστα, σχεδόν χωρίς να το καταλάβουν. Και βέβαια χρειάζονται ενθάρρυνση, κίνητρα, επιβράβευση. Θα δοθούν από τη διδάσκουσα κείμενα της λογοτεχνίας που μιλούν για αξιομνημόνευτα σημεία της πόλης και δη της γειτονιάς με την οποία θα ασχοληθούν τα παιδιά. Θα συζητηθούν τα σημαντικά πρόσωπα που έζησαν στη γειτονιά αυτή (συγγραφείς, καλλιτέχνες, πολιτικοί) και άφησαν τη σφραγίδα τους, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στους δρόμους, τις πλατείες ή τα πάρκα της. Θα υποδειχθούν δημιουργικά παιχνίδια γραφής, τα οποία θα απελευθερώσουν τα παιδιά, ώστε να γράψουν πιο προσωπικά και αντισυμβατικά κείμενα. Θα αναζητηθούν εναλλακτικοί τρόποι έκφρασης (συνδυασμός εικαστικής δημιουργίας και γραφής, π.χ. ένα επιτραπέζιο παιχνίδι γνώσεων, θέατρο, για την περίπτωση που τα παιδιά εκφράζονται καλύτερα με το διάλογο κ.λπ.) και θα συζητηθεί η εφαρμογή τους στην πράξη. Θα είναι, με δυο λόγια, ένα ελεύθερο σεμινάριο που θα βασίζεται στην αντενέργεια διδάσκουσας και συμμετεχόντων/συμμετεχουσών, και πιστεύουμε θα είναι πολλαπλά χρήσιμο και ανταποδοτικό.

Ρομποτική

Ρομποτική με την Αγνή Παχούλη | Καθηγήτρια Πληροφορικής

Πώς μπορούμε να δώσουμε «ζωή» σε μια κατασκευή μας; Πώς μπορούμε να κάνουμε την κατασκευή μας πιο «έξυπνη»;

Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που θα μας απασχολήσουν στο συγκεκριμένο εργαστήριο. Ελάτε να πειραματιστείτε με ρομποτικές κατασκευές, να προγραμματίσετε λαμπάκια που αναβοσβήνουν και αισθητήρες που αντιλαμβάνονται ερεθίσματα από το περιβάλλον, να δημιουργήσετε αυτοματισμούς που θα συμπεριλάβετε στη δική σας πρωτότυπη κατασκευή, δίνοντας της ζωή και αποτυπώνοντας το περιβάλλον γύρω μας.

Το εργαστήριο έχει βιωματικό χαρακτήρα και θα έχετε την ευκαιρία να υλοποιήσετε σε μικρές ομάδες τις δικές σας έξυπνες κατασκευές με τη βοήθεια του μικροελεγκτή Arduino, ηλεκτρονικών εξαρτημάτων και καθημερινών ανακυκλώσιμων υλικών.
Μαζί με τους μαθητές σας θα έχετε την ευκαιρία να εκφράσετε δημιουργικά το όραμά σας για τον δημόσιο χώρο επιλογής σας κατασκευάζοντας διαδραστικές μακέτες, κτήρια, μνημεία ή και πίνακες που θα παρουσιάζουν και θα αναδεικνύουν τις δικές σας προτάσεις και ιδέες. Το μόνο που χρειάζεται από μέρους σας είναι έμπνευση και δημιουργικότητα!